Nieuwsartikel

naar nieuwsoverzicht

Interview met een instructeur: Celeste

Kun je wat over jezelf vertellen?

“Ik ben Celeste, ik ben 21 jaar en ik studeer Geneeskunde. Ik zit nu het derde jaar en ik hoop volgend jaar aan mijn coschappen te beginnen, maar door corona gaan we dat nog even zien.”

Sinds wanneer ben je instructeur?

“Ik ben in oktober 2018 instructeur geworden. Ik kan me herinneren dat Taskforce QRS Nijmegen in het begin van het jaar al nieuwe instructeurs erbij wilde, maar ik had mijn vaardigheden acute geneeskunde (VAG) diploma nog niet gehaald en toen vroeg ik me af of ik het wel kon. Toen ik mijn VAG diploma had gehaald dacht ik ‘oké, nu kan ik me opgeven!’. Nu ben ik dus 1,5 jaar instructeur. In juni 2019 ben ik ook NRR-instructeur geworden.”

Waarom wilde je instructeur worden?

“Bij een college kwam Taskforce QRS Nijmegen een praatje geven en het leek me leuk om reanimatie aan mensen uit te leggen. Het leek me leuk om dit te doen, ook omdat je dan je vaardigheden een beetje behoudt. Het leek me ook heel erg leuk om mezelf uit te dagen, want ik vond presenteren vroeger best wel eng. Dus ik dacht: ik ga mezelf een beetje uitdagen, want dan moet je voor middelbare scholieren presenteren en dan moet je wel redelijk sterk in je schoenen staan, anders luisteren ze niet.”

Hoe ging dat dan, toen je ineens voor een klas stond?

“Eigenlijk ging het vanaf het begin best wel goed. Lesgeven vond ik wel prima altijd, want je doet gewoon wat je in je hoofd hebt, maar ik vond het op het begin best wel lastig om leerlingen aan te spreken en hoe je ze goed feedback kon geven. Want je ziet best veel puntjes, maar hoe zeg je dit dan?”

Waarom vind jij het belangrijk dat middelbare scholieren leren reanimeren, want ze zijn nog best  wel jong?

“Misschien juist omdat ze jong zijn, dan kunnen ze nog hartstikke goed leren. Als je daar tijd in investeert, dan hebben ze daar denk ik altijd nog wel wat aan. Ik snap dat het een beetje wegzakt, maar ik kan me voorstellen dat je wel wat van die vaardigheid in ieder geval behoudt. En er zijn gewoon heel weinig mensen die kunnen reanimeren, dus het is heel belangrijk dat zo veel mogelijk mensen leren reanimeren zodat er zo’n groot mogelijke kans is op overleving bij een hartstilstand.”

Is er iets grappigs dat je is bijgebleven van een les?

“Ik heb wel eens gehad dat je les 1 en les 2 geeft aan dezelfde klas en dat is wel grappig, want je herkent de leerlingen en hoe ze waren. Dan zie je ook een soort verloop en dat ze best veel onthouden van wat jij vertelt, dat vond ik wel echt leuk om te merken.”

Wat vind je moeilijk aan lesgeven aan leerlingen?

“Na de zomervakantie moet je meestal weer een beetje opstarten. En elke klas is natuurlijk een beetje anders, dus soms heb je leerlingen die heel goed opletten en andere keren willen ze liever iets anders doen of lekker pauze. Het is wel een uitdaging om er steeds voor te zorgen dat een bepaalde klas oplet.”

Wat vind je leuk aan lesgeven?

“Ik kom zelf uit Zwolle en ik vind het heel erg leuk dat je die middelbare scholen in Nijmegen ziet en hoe die verschillen zijn. En je weet niet wat je kan verwachten, elke les is weer een beetje anders en je moet daarop inspelen. Ik vind het ook leuk om een beetje mijn kennis over te dragen. Soms heb je leerlingen die iets minder geïnteresseerd zijn en het is dan een soort uitdaging om te zorgen dat ze dat wel zijn.”

Je bent ook NRR-instructeur, waarom leek jou dat leuk?

“Ik dacht eerst dat dat misschien best lastig was, dat mensen misschien hele ingewikkelde vragen zouden stellen en dat leek me eigenlijk wel spannend. Iemand vroeg me of ik NRR-instructeur wilde worden, en dat leek me leuk. Het is juist ook wel grappig, want zo’n groep volwassenen zie je dan doen wat die leerlingen ook doen. Van die mensen weet je ook wel zeker dat je de aandacht hebt en je hebt mensen uit hele verschillende achtergronden. Bijvoorbeeld een buurt die samen een AED heeft aangeschaft en die dan samen gaan leren reanimeren, of een hele afdeling van een ziekenhuis.”

Wat vind je het grootste verschil tussen lesgeven aan middelbare scholieren en aan volwassenen?

“Omdat de volwassenen moeten betalen, heb je daar meestal wel mensen die heel gemotiveerd zijn. Op middelbare scholen heb je er altijd wel een aantal bij die daar zitten omdat het moet.”

Je hebt al veel lessen gegeven, heb je een tip voor nieuwe instructeurs?

“Het is gewoon belangrijk om daar zeker te staan, je moet zeker zijn van wat je vertelt en je moet een zekere uitstraling hebben. Als je dat niet hebt en je twijfelt aan jezelf, dan denk ik dat die leerlingen ook aan jou gaan twijfelen.”

Top