Nieuwsartikel

naar nieuwsoverzicht
foto-instructeur interview

Interview met een instructeur: Sam

Kan je in het kort vertellen wie je bent en waarom je instructeur bent geworden?

“Ik ben Sam, 20 jaar en 2e jaars geneeskunde student aan de Radboud universiteit. Ik heb 6 jaar lang op het SSGN gezeten, waar ik in de 4e t/m 6e klas zelf reanimatie onderwijs heb gehad van Taskforce QRS. Zelf vond ik deze lessen altijd heel erg leuk en super interessant, ook met het oog op de studie die ik later wilde doen. Toen ik op het Radboud zat en ik een promotiepraatje hoorde van Taskforce QRS, dat er nieuwe instructeurs werden gezocht, dacht ik bij mezelf dat vind ik eigenlijk wel heel leuk. Ik vind de stof interessant, presenteren is wel mijn ding en lesgeven heb ik altijd leuk gevonden en zodoende heb ik me gelijk bij het eerste wervingsmoment van mijn jaar aangemeld.”

Je geeft aan dat presenteren wel je ding is en dat je lesgeven altijd leuk vond. Heb jij het idee dat je deze vaardigheden verder hebt kunnen ontwikkelen bij Taskforce QRS?

“Ja eigenlijk wel. Na positieve feedback van andere instructeurs ben ik ook gaan reflecteren en merk ik dat het me veel makkelijker afgaat. Voorheen als ik een presentatie of een spreekbeurt moest houden op de middelbare school, dan leerde ik een vaste tekst uit het hoofd en dan moest dat ook de tekst zijn die ik vertelde, omdat ik anders bang was dat het hele verhaal niet meer zou kloppen. In die zin heb ik geleerd dat je het ook veel vrijer kan houden. Ook zijn mijn zenuwen veel minder doordat ik weet wat ik wil vertellen en dat er meer dan 1 goede manier is om het over te brengen. Daarnaast geniet ik nu ook meer van het presenteren en lesgeven, doordat ik minder zenuwen heb.”

Je bent ook NRR instructeur geworden, wat was jouw motivatie om verder te groeien binnen Taskforce QRS?

“Ik vind leerlingen erg leuk, maar ik hou wel van een uitdaging. Een gekke tik die ik heb is om zoveel mogelijk vaardigheden te beheersen. Als NRR instructeur moet je ook de vaardigheid hebben om je verhaal aan de groep aan te passen. Terwijl je op middelbare scholen altijd in Jip en Janneke taal spreekt voor de leerlingen geef je als NRR soms les aan medisch specialisten en zal je daar je taalgebruik ook op moeten aanpassen. Deze variatie binnen het lesgeven was ook 1 van de redenen dat ik NRR instructeur wilde worden. Daarnaast leek het me ook leuk om les te geven aan mensen die naar ons komen om een les te volgen in plaats van middelbare scholieren waar niet iedereen het altijd even interessant vindt. Een derde reden was dat de avonduren soms beter uitkomen met het werk voor de universiteit dan de uren overdag waarop we lesgeven aan middelbare scholen. Ook was het een reden voor mij om door te groeien binnen taskforce zodat ik de interne opleidingsavonden zou kunnen geven en dat vind ik ook erg leuk om te doen.”

Je hebt al op een opleidingsavond gestaan en naast dat je het super leuk vond, wat leer je nog extra van het geven van een opleidingsavond ten opzichte van de normale lessen die je geeft?

“Ik heb toen instructeurs in opleiding feedback gegeven op de lessen die ze moesten voorbereiden. Ik vond het leuk om te zien hoe andere mensen lesgeven en problemen aanpakken. Daar leer ik namelijk ook weer van.” 

Wat hoop je nog te leren en verder te ontwikkelen bij Taskforce QRS?

“Dat is een nadenkertje. Ik heb natuurlijk al veel geleerd zoals presentatievaardigheden en inhoudelijke kennis over reanimeren. Ik merk dat ik hier meer van weet dan andere studenten en dat ik sommige kennis als basiskennis zie terwijl het voor medestudenten niet zo vanzelfsprekend is. Wat ik nog verder zou willen leren is meer organisatorische vaardigheden. Om me hier verder in te ontwikkelen ben ik ook bij de Werving en opleidingen commissie binnen Taskforce gegaan.”

Als jij aan iemand die twijfelt om instructeur te gaan worden, zou moeten vertellen waarom het zo leuk is bij Taskforce QRS en waarom het de moeite waard is om door te groeien binnen Taskforce QRS, wat zou je dan zeggen?

“Ik zou iemand mee willen geven dat het bij Taskforce heel gemoedelijk is. Ik weet nog dat er bij mijn allereerste stage-les aan mij werd gevraagd of ik alleen mee wou kijken of ook al een stukje van de les wou geven. Je wordt nergens gepusht en alles kan in overleg. Er wordt ook geluisterd naar waar je je fijn bij voelt. Als je iets spannend vindt, zijn er in het begin altijd ervaren instructeurs die je willen helpen. Er hangt geen druk dat je het verplicht goed moet doen. Het is een leuke en ontspannen sfeer tussen de instructeurs. Iedereen leert van elkaar en de band onderling blijft ook steeds groeien. Het is dus niet alleen leerzaam en interessant, maar ook leuk tijdverdrijf. Het is een hobby geworden. Daarnaast geeft het bestuur ook niet de indruk om echt boven je te staan, we zijn uiteindelijk allemaal instructeurs en alles gaat in overleg.”

Je hebt binnen Taskforce QRS meerdere sollicitaties gedaan om instructeur, commissielid en NRR-instructeur te worden. Heb je nu het idee dat je hierdoor beter voorbereid bent op een toekomstige sollicitatie? 

“Ja, ik denk het wel. Ik heb nu meer ervaring met hoe ik mezelf moet verkopen. Ook waren alle drie de sollicitaties weer net iets anders. Bij de NRR sollicitatie werd iets strenger gekeken dan bij de andere en daar heb ik ook weer meer geleerd over het schrijven van een goede motivatiebrief. Daarnaast heb ik door alle sollicitaties gewoon meer ervaring. Je leert nadenken over vragen die je bij veel sollicitaties zou kunnen verwachten.”

<Terug naar het nieuwoverzicht

een pijltje naar boven om helemaal naar het begin van de pagina te gaan