Nieuwsartikel

naar nieuwsoverzicht

Taskforce QRS Leiden leert nu ook reanimeren op school

Taskforce QRS (Qualitative Resuscitation by Students) Nederland, bestaande uit de dochterstichtingen Taskforce QRS Maastricht, Nijmegen en Utrecht is sinds vorige maand een dochterstichting rijker, Taskforce QRS Leiden genaamd. Het doel van de stichting is het vergroten van de overlevingskans van slachtoffers met een circulatiestilstand. Dit doel willen zij bereiken door alle middelbare scholieren in Leiden en omstreken reanimatievaardigheden aan te leren. Een groep van dertien geneeskundestudenten, studerend aan de Universiteit Leiden, zal in samenwerking met de Hartstichting en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) de strijd aangaan om dit doel te bereiken. In totaal hebben er al ruim 25.000 middelbare scholieren leren reanimeren door reanimatietrainingen van Taskforce QRS.

Elk jaar krijgen er bijna 16.000 Nederlanders een plotselinge circulatiestilstand, in de volksmond beter bekend als een hartstilstand. Tachtig procent van de gevallen vindt plaats buiten het ziekenhuis, vaak in de huiselijke kring. Het adequaat starten van een reanimatie in de eerste zes minuten na een circulatiestilstand, vergroot de overlevingskans aanzienlijk.

De reanimatielessen zullen worden verzorgd door geneeskundestudenten van het LUMC. De lessen zullen bovendien jaarlijks herhaald worden, zodat de leerlingen de vaardigheden kunnen onderhouden. Hiermee ondersteunt Taskforce QRS Leiden het initiatief van de Hartstichting bij het creƫren van zes minuten zones, waarbij binnen zes minuten de reanimatie kan worden gestart.

Vanaf 25 januari t/m 19 februari 2016 zal worden gestart met een pilot voor het reanimatieonderwijs. Deze pilot wordt in acht HAVO- en VWO klassen van het Bonaventura College Mariƫnpoolstraat te Leiden gedraaid. Er is inmiddels ook contact opgenomen met andere middelbare scholen in de omgeving. Zodoende zal ernaar gestreefd worden om ons doel te bereiken en reanimatieonderwijs te verzorgen op verschillende middelbare scholen.