Nieuwsartikel

naar nieuwsoverzicht

Vrijwilliger bij Taskforce QRS

Lisa Meruma is 22 jaar en derdejaars student geneeskunde. Sinds haar eerste jaar geneeskunde is zij reanimatie-instructeur bij Taskforce QRS Nijmegen. Naast haar studie geeft zij reanimatielessen aan middelbare scholieren in de omgeving van Nijmegen. Daarnaast houdt zij van sporten, koken en bakken. Wij hebben Lisa geïnterviewd over haar ervaringen als instructeur.

 

Wat was jouw reden om reanimatie-instructeur te worden bij Taskforce QRS Nijmegen?

“Ik ben in mijn eerste jaar begonnen, omdat het mij heel leuk leek om les te geven aan leerlingen van de middelbare school. Ik wilde ook graag iets doen naast mijn studie. Het is namelijk vrijwilligerswerk en dat vind ik erg belangrijk, maar ook dat zoveel mogelijk mensen leren reanimeren. Ik vond het ook heel leuk om op deze manier ervaring op te doen met lesgeven en reanimeren.”

 

Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe als instructeur bij Taskforce QRS Nijmegen?

“Tot nu toe vind ik het lesgeven heel erg leuk. Ik geef wel minder les dan in mijn eerste twee jaar, omdat het nu ook heel druk is met onderwijs. Verder wordt dit wel heel goed geregeld en je kunt je inschrijven wanneer het jou uitkomt. Ik geef les aan middelbare scholieren en dat is wel heel leuk om mee te werken. Dit kan soms wel moeilijk zijn, omdat leerlingen dan niet goed luisteren of geen zin hebben. Je moet dan soms best een beetje streng optreden, maar dat maakt het ook wel een uitdaging. De meeste leerlingen vinden de les leuk en doen goed mee. Ik vind het leuk om de leerlingen uitleg te geven en ze wat bij te brengen over reanimatie.”

 

Wat is het leukste dat je tot nu toe hebt meegemaakt als instructeur?

“Meer het leerzaamste. Een keer kreeg ik een klas, waarvan al bekend was dat ze niet zo goed luisterden en meededen. Dat leek mij al heel lastig. Toen ik daar was, merkte ik inderdaad dat ik streng moest optreden. Maar ik heb hier wel van geleerd dat ik ook streng kan zijn, al voelde ik me wel net een juf. Hierna luisterden de leerlingen wel goed en deden ze de rest van de les goed mee.

Verder zijn de instructeursavonden ook altijd heel gezellig.”

 

Wat vind je het leukste onderdeel van het lesgeven?

“Het uitleggen van de reanimatie zelf en waarom dit zo belangrijk is, hoe dit in zijn werk gaat en hoe het hart eigenlijk werkt. Op deze manier kan ik de leerlingen meegeven dat reanimatie echt heel belangrijk is en waarom dat zo is.”

 

Als je Taskforce QRS Nijmegen in één zin zou moeten omschrijven, wat zou dat dan zijn?

“Een gezellige, leerzame, vrijwilligersbaan waarbij je ook aan andere mensen kunt laten zien hoe belangrijk reanimatie is.”

 

Wat wil je nog meegeven aan de lezer?

“Je moet niet onderschatten hoe belangrijk reanimatie eigenlijk is en ik denk dat dit bekender moet worden. Het komt namelijk zo vaak voor, ook in huiselijke kringen. Ik denk dat het alleen maar goed is als er meer bekendheid is en als meer mensen kunnen reanimeren. En dat kan ook als we meer instructeurs hebben, meer scholen les kunnen geven en het op deze manier kunnen overbrengen aan iedereen.”

 

Geschreven door Renée Tuinte